Pedagogical practices of Piaget and Vygotsky in science teaching

Authors

  • Geruza Ferreira Haubert Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas, MG, Brasil
  • Greice Sansão Araldi Prefeitura Municipal de Brusque, SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.57077/monumenta.v11i11.278

Keywords:

Practical, Pedagogical, Piaget, Vygotsky, Science

Abstract

This article presents contributions from pedagogical practices grounded in the educational theories of Jean Piaget and Lev Vygotsky to Science Education. Piaget emphasizes the active construction of knowledge through interaction with the physical environment, while Vygotsky highlights the role of social and cultural mediation in cognitive development. Through a literature review and a case study of a practical activity in Science Education, it is demonstrated that integrating these perspectives enhances learning, fostering individual discovery and collective collaboration. The study concludes that pedagogical practices aligned with both theorists not only promote the understanding of scientific concepts but also the development of critical and social skills, which are essential for meeting the demands of contemporary society in shaping citizens capable of engaging scientifically with the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geruza Ferreira Haubert, Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas, MG, Brasil

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL). Especialista em Docência no Ensino de Ciências Biológicas pela Faculdade Iguaçu (UNIMINAS). Professora de Ciências da Prefeitura de Brusque, SC.

Greice Sansão Araldi, Prefeitura Municipal de Brusque, SC, Brasil

Bacharel em Filosofia pela Faculdade São Luiz (FSL). Licenciada em Ciências da Religião pelo Centro Universitário Cidade Verde (UNICV). Especialista em Ciências da Religião pelo UniBF Centro Universitário e em Filosofia e Teoria do Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas). Professora de Filosofia e Ensino Religioso da Prefeitura de Brusque, SC.

Published

2025-09-01

How to Cite

Haubert, G. F., & Araldi, G. S. (2025). Pedagogical practices of Piaget and Vygotsky in science teaching. Monumenta - Revista Científica Multidisciplinar, 11(11), 370–376. https://doi.org/10.57077/monumenta.v11i11.278

Issue

Section

Artigos