Teacher training and classic texts

Kantian pedagogy

Authors

  • Suzana Cristina de Freitas Fundação Bradesco – Paranavaí-PR
  • Carolina Peixoto Gontijo de Oliveira Bonetti Rede Municipal de Educação de Paranavaí-PR
  • Nilva de Oliveira Brito dos Santos Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR – Campus de Paranavaí)

DOI:

https://doi.org/10.57077/monumenta.v7i7.192

Keywords:

Teacher Training, Study of the Classics, Immanuel Kant

Abstract

This paper, whose object of study is the initial training of teachers, seeks to discuss the need to study the classics, and not just bibliographies that refer to them, in order to train these professionals. Using literature, Immanuel Kant (1724-1804) provides theoretical support for thinking about teacher training, since this philosopher discusses the educational issue. The specific objectives of this bibliographical research were: to get to know Immanuel Kant's On Pedagogy; to understand Kant's contributions to education; and to reflect on the education proposed by the author as a possibility for professional training. Kantian thought sees practical education as equivalent to moral education, with character formation as its central element. In order to form responsible adults, it is necessary to think about this human being from an early age, and the central author points out that educating children in early childhood is essential for them to achieve autonomy. These are pertinent questions for human formation, which is why it was necessary to turn to classical thinkers, who had this concern in their formation project. The relevance of classical texts has been recovered by us with the help of authors such as Calvino (1999).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzana Cristina de Freitas, Fundação Bradesco – Paranavaí-PR

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Graduada em História e Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. Membro do grupo de estudos e pesquisa em Educação Indígena no Paraná - CNPq. Atualmente é orientadora pedagógica e educacional na Fundação Bradesco de Paranavaí. 

Carolina Peixoto Gontijo de Oliveira Bonetti, Rede Municipal de Educação de Paranavaí-PR

Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UEM. Mestre em Ensino pelo programa de Mestrado em Ensino - Formação Docente Interdisciplinar pela UNESPAR - Campus Paranavaí (2016-2018); Possui Licenciatura plena em Pedagogia pela Unespar (antiga FAFIPA: Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí) (2010). Professora do Ensino Fundamental I na Rede de Ensino do município de Paranavaí, atuando nesses anos de docência no ensino básico com Educação Especial e Alfabetização.

Nilva de Oliveira Brito dos Santos, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR – Campus de Paranavaí)

Doutora em Educação, Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, vinculada ao Colegiado de Pedagogia da UNESPAR, Campus de Paranavaí.

Published

2024-05-03

How to Cite

Freitas, S. C. de, Bonetti, C. P. G. de O., & Santos, N. de O. B. dos. (2024). Teacher training and classic texts: Kantian pedagogy. Monumenta - Revista Científica Multidisciplinar, 7(7), 168–174. https://doi.org/10.57077/monumenta.v7i7.192

Issue

Section

Artigos